Glossybox Kundservice

publicerat i GlossyBox;
Jag arbetar själv inom området Kundservice och jag vet hur det fungerar bakom kulisserna. Vi har vunnit SM i Kundservice 2011 så jag vet vad det innebär att ge bra kundservice. Jag kan ärligt talat säga att vi ligger i lä när det kommer till Glossybox. De får oförtjänt mycket gnäll på deras facebooksida och oftast handlar det om att att folk inte läser ordentligt eller helt enkelt är avundsjuka på vad andra har fått. 
Att mejla är inget snabbt sätt att få svar. Det är någonting som många verkar tro dock. På mitt jobb märks det en ökning i antalet mejlfrågor på bara ett halvår, från kanske tio mejl per dag till hundra. Det är också vanligare att folk kräver svar omgående. Ett tips till alla. Ta det lugnt. Vill ni ha svar omgående så ring, men det finns ingenting som är så viktigt att det inte kan vänta en dag. Alla får svar från glossybox för eller senare. Nu vill de helst ha ärenden på mejl, enligt egen utsago, men tänk hur många mejl de får varje dag! Det tar sin tid att sätta sig in i problemen, hitta lösningar och sedan svara oss kunder. Tänk på det. Jag har mejlat dem tre gånger med problem. En gång har det varit min egen klantighet som ställt till det, men jag har behövt hjälp av dem för att lösa det. Inga problem! De har varit väldigt hjälpsamma.
Första gången handlade det om att jag hade fyllt i fel mobilnummer, klantig som jag är, vilket ledde till att mina boxar låg och väntade på uthämtningsstället utan att jag visste om det. På bara några timmar fick jag svar i form av kollinummer och jag kunde glatt hämta ut mina boxar.
Andra gången ville jag kunna recensera ModeEditionboxen, båda två som jag köpte, men jag fick bara möjlighet att recensera en. Svaret blev att det inte gick att ordna i efterhand, men att de satte in 60glossydots på mitt konto. Utan motprestation. Det känns nästan lite fel. Jag ville ju recensera produkterna som motprestation och göra rätt för mig. Nåväl. Tack!
Tredje punkten var att en av produkterna var besynnerligt lite i. Balance Me ögonkräm är en produkt jag är extremt sugen på att köpa, men jag fick bara ut tillräckligt för att testa den en gång. Jag fick rådet att mejla dem och se om de kunde skicka en ny. De svarade att de öppnat flera och kollat, men inte hittat något fel på dessa. De skickar dock en ny. Också här är det bra service! De hade kunna sagt att det inte var nå fel på produkten och sedan avslutat ärendet. Istället skickar de en ny produkt. Det är jag väldigt glad över, för jag vill verkligen testa den ordentligt. Bara på en testgång tycker jag att jag märker skillnad och jag är nästan helt säker på att jag kommer köpa den!
Ingen vinner någonting på att kräva saker. Vill du ha bra kundservice från ett företag? Presentera problemet på ett sakligt sätt och ställ frågan hur ni bäst kan lösa situationen tillsammans. Att kräva saker hit och dit gör inte att du får hjälp snabbare. Jag förstår inte majoriteten av klagomålen. Posten tar sin tid, för vissa längre än andra, alla kan inte få allt och ibland blir det fel. Teknik kan strula och ibland får du inte som du vill. Självklart kan irritation uppstå, fel begås och det ska framföras. Det jag ställer mig frågande till är hur kritiken framförs. 
Jag vill med detta inlägg ge en eloge till kundservicen på Glossybox som vida överstiger den hos andra företag. 
Someone who thinks the world is always cheating him is right. He is missing that wonderful feeling of trust in someone or something.
-Eric Hoffer

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Alexandra:

I förra boxen var mitt läppstift sönder, dom ville att jag skulle visa bild men vem behåller trasiga grejer???! Så jag fick inget nytt. Så det märks ju att dom prioriterar bloggare framför ickebloggare, för att dom är rädda för att man ska skriva något dåligt om dom..

Svar: Om jag skulle få en trasig vara och vilja få den utbytt, då skulle jag definitivt spara den. Jag var redo med en bild på min produkt också som jag inte var nöjd med. Det fungerar precis som vilken affär som helst. Det går inte att gå till exempelvis H&M och säga att tröjan som inhandlades igår var trasig och sen inte ha med den trasiga tröjan.
sagogrynet.blogg.se

2:a kommentar, skriven , av Elin:

Till Alexandra ovan: Det är väl ganska självklart att man sparar en trasig sak om man sen ska klaga på den? Med din logik hade jag kunnat gå å köpa ett paket mjölk i mataffären och sen få nästa gratis genom att bara gå dit och ljuga ihop att paketet läckte...och sen fortsätta så resten av mitt liv. Billigt å bra va?

Svar: Precis! Det måste finnas bevis för att någonting är trasigt (exempelvis) och de ligger i kundens intresse att skaffa fram beviset, om kunden är intresserad av ersättning. =)
sagogrynet.blogg.se

3:e kommentar, skriven , av Rebecca:

Kunde inte ha skrivit bättre själv, tycker glossybox är otroligt bra. Min gethårs borste gick sönder ganska omgående och dom skickade direkt ut en ny, no questions asked. Mitt läppstift från glossybox gick faktiskt av i hylsan men jag beslöt mig för att låta det passera denna gången. Tänk den dagen alla kundtjänster är lika tillmötesgående som glossybox!

Kommentera inlägget här :